Autizmussal élő gyerekeknél a jutalmazásnak nagyon nagy szerepe van. Míg egy neurotipikus gyereknél motiváló erő lehet a szülő dícsérete, a becsvágy, vagy a tanár elismerése, az autista gyerekek többsége ezeket sokszor nem érzékeli, és nem érti meg. Egy-egy megígért - akár apró - jutalomért azonban sokszor szinte csodákra is képesek.
Egy korábbi bejegyzésben már olvashattuk Bo Hejlskov Elvén egy cikkét. Most a blogjáról osztanék meg egy posztot, amely a jutalmazás témáját járja körül. Érdekes összevetni saját tapasztalatainkkal, akár szülők, akár pedagógusok vagyunk.
A jutalmazási rendszerekről
Sok általam látogatott - elsősorban gyerekekkel foglalkozó - gondozóhelyen,
különböző módszereket használnak a helyes viselkedés eléréséhez. Vannak
egyszerűbbek, amikor például „kapsz egy kekszet, ha elmész sétálni”, a komplexebbek
viszont „szmájlikra”, vagy érmékre épülnek, amiket akkor kapsz, ha az elvárt
módon viselkedsz. Aztán ezeket a „szmájlikat”, vagy érméket beválthatod
különböző élményekre, kirándulásokra, édességekre, vagy kütyükre. Ez a fajta
módszer néhány olyan iskolai szituációkban végzett tanulmányból ered, ahol a
gyerekek jutalmat kaptak, ha részt vettek valamilyen tanulmányi helyzetben.
Nem nehéz megérteni, hogy a személyzet miért használja a
jutalmazási rendszereket. Ezek általában rendkívül hatékonyak a bevezetésükkor,
és gyakori tapasztalat, hogy ettől az emberek jelentősen motiváltabbakká
válnak. De ez ritkán marad így, és van néhány mellékhatás is, amelyek
hosszútávon alaposan összekuszálják a dolgokat. 2012-ben a Svéd Nemzeti
Egészségügyi Tanács írt egy jelentést arról, hogy a különböző gondozóhelyek
felülvizsgálatakor azt tapasztalták, hogy a jutalmazási rendszereket sok helyen
nem a korábbi kutatásokban leírtak szerint használták, hanem sokkal inkább
büntető jellegűvé váltak. Azt is megállapították, hogy nincsen tudományos
bizonyíték arra, hogy a jutalmazási rendszer a szociális munkában is működne.
A következő negatív mellékhatásokkal találhatjuk szembe
magunkat:
Legitimista
hatás. Egy fiatalembernek, akivel foglalkoztam, nehézséget okozott,
hogy időben beérjen az iskolába. Gyakran fél órát is késett. A diák otthonában
a személyzet bevezetett egy jutalmazási rendszert, amely szerint kapott egy
zsetont minden olyan napon, amikor pontosan ért be az iskolába. A zsetonokat aztán
beválthatta mozijegyekre: öt zseton ért egy jegyet. A rendszer az első héten
hatásosan működött, és a hétvégén el is tudott menni moziba. Ugyanez történt a
következő héten is. A harmadik héten azonban hétfőn és kedden egyáltalán nem
ment iskolába, ahonnan fel is hívták telefonon, hogy miért hiányzik. Azt
mondta: „Ezen a héten nem játszanak jó filmet.” A rendszer azt eredményezte,
hogy a figyelme az iskolába járásról a moziba járásra került át, és elmúlt a
lelkiismeret furdalása is, amit azelőtt akkor érzett, amikor nem ért be időben.
Ez végül a teljes kimaradáshoz vezetett.
Az
élvezeti érték csökkenése. Amikor megkaptam az első fizetésemet, az
valami csodálatos érzés volt. Az első év folyamán ez az érzés minden újabb
fizetéskor fokozatosan csökkent. Manapság már leginkább valami segély félének
érzem. Szóval az öröm az idők folyamán eltűnt. Talán azért, mert amikor fiatal
voltam, még nem voltam biztos benne, hogy megérdemlem. Ma már, mint ahogy szinte
mindenki, persze úgy érzem, hogy még többet érdemelnék! Ugyanez igaz akkor is,
amikor a jutalom a pedagógia részévé válik. Néhány év alatt elkezd erőteljesen inflálódni,
és a heti egy video-játék ígérete, bár elősegíti a mindennapi munkát, de maga a
jutalom már nem igazán okoz örömet a gyereknek. Mert ő azt gondolja, hogy az jár
neki. Borzasztó szomorúnak találom, ha egy tizenhárom évest már nem villanyoz
fel egy jutalom. Milyen alacsony minőségű élet lehet ez? Örömtelen élet.
Az
értékvesztés hatása. Minden jutalmazási rendszer alku tárgya. Mi
megbecsüljük, hogy milyen legkisebb jutalommal tudjuk az általunk kívánt
viselkedést elérni. Ha a gyerek ezt elfogadja, akkor működik. Jóllehet, minden
egyezségre igaz, hogy egy idő után a gyerek megpróbálja növelni a fizetség
értékét. Ez időről-időre megtörténik. A gyerek egyre nagyobb és nagyobb
jutalmat kíván ugyanazért a viselkedésért, de egyre kevesebb örömet is okoz az
neki.
Büntető
hatás. Gyakran magyarázzuk azzal a példával, hogy: „jutalmul kapsz
egy szmájlit, ha időben érkezel”. Létrehozzuk azt a rendszert, ami szerint tíz „szmájlit”
beválthatsz valamilyen kedvelt tevékenységre. Ha egy gyerek elkésik, az azt
okozza, hogy nem kap „szmájlit”, és ezt gyakran büntetésként éli meg. És a
büntetésnek sajnos nincsen meg az a pozitív hatása, amit általában tulajdonítunk
neki.
A Svéd Nemzeti Egészségügyi Tanács kritikájának hangsúlyos
pontja volt, hogy a gyerek büntetésként írta le azt, amit a személyzet csupán a
jutalom hiányaként. És ez időnként konfliktusokhoz vezethet, főleg, ha a gyerek
nem hiszi el, hogy nem a kifejezett rosszindulat van a dolog hátterében.
Ellenkező
hatás. A jutalom alapvetően az erős kapcsolatok része. A felnőtt
meghatározza a jutalmat, és azt is, hogy a gyerek azt mikor érdemli meg. Ez a
gyereket és a felnőttet szembenálló felekké teszi. Néhány pszichológus
megpróbálja ezt elkerülni azzal, hogy azt tanácsolja, hogy mindent meg kell
beszélni a gyerekkel és hagyni, hogy ő adjon ötleteket a jutalomra vonatkozóan.
Ha létrejön a megállapodás, akkor ez jó is, de a legtöbb esetben azért a szülő
az, aki dönt. A szembenálló kapcsolat azt jelenti, hogy valakinek nyernie kell.
Azelőtt mindig a felnőtteké volt a győztes szerep, de sok gyereknél
tapasztalom, hogy ezt nem fogadják el, és szembefordulnak a felnőttekkel. Nem
gondolom, hogy ez furcsa lenne. Viszont azt jelenti, hogy a pedagógiai együttműködés
veszélybe került. Az én munkámban az együttműködés a cél, ezért ott a
jutalmazási rendszer problémát okozna. Ugyanis ez pont, hogy akadályozza az
együttműködést azáltal, hogy hatalmi helyzetet teremt. Érdekes elgondolkodni
azon, hogy magában a módszerben mi az a dolog, ami olyan könnyen a rossz
irányba viszi. Az egyik az lehet, hogy a jutalmazó rendszerek nagyon közel állnak
a hagyományos nevelési módszerekhez. Van egy másik blog posztom, amit a rossz
megoldásokról írtam, és talán ugyanaz történik itt is. Nagyon hasonló azokhoz a
rossz módszerekhez, amiket akkor alkalmazunk, amikor tanácstalanságunkban
hirtelen gyors döntést hozunk, és nehéz pontosan megjósolni, hogy hova is fog
végül a dolog kifutni.
Emellett van egy nagyon is emberi hajlamunk arra, hogy
megpróbáljuk újraélni a sikeres élményeinket. A jutalom gyakran hoz nekünk gyors
sikert, és mi a gyors sikert újra meg akarjuk tapasztalni. De ez olyan, mint az
az érzés, amikor az alkohol az ember fejébe száll: nem fenntartható. Először
nagyszerű, de amikor ezután rögtön újra át akarjuk élni azt az első érzést,
akkor csak egyre ügyetlenebbé válunk. És még azután is hiszünk benne, hogy
sikerülhet, amikor már régen tudjuk, hogy nem fog. Egy másik probléma, hogy a
gyerek nem akarja megszüntetni a rendszert. Kütyüket kap, édességet, vagy élményt.
A rendszer megszűntetésével ezek is elmaradnak.
Én néhány esetben megszüntettem a jutalmazási rendszert.
Ugyanis még akkor is folytattuk a jutalmazást, amikor már tisztán látszott,
hogy a gyerek semmit sem tesz azért, hogy kiérdemelje. Rendszerint mi még akkor
is hisszük, hogy a gyerek megérdemli a jutalmakat, amikor valójában már nem is
kell megdolgoznia értük. Egy idő után, gyakran hónapokkal később, ki tudjuk
ezeket a jutalmakat váltani értékesebb élményekkel és kirándulásokkal. Ilyenkor
gyakran látjuk, hogy visszatér az öröm, a megállapodás újra működik, és a
személyzetbe vetett bizalom is gyorsan helyreáll. És a diákban is visszatér annak
a vágya, hogy megfelelően tegye a dolgát.
Néha, amikor a jutalmazási rendszerekről beszélek, néhány
pszichológus nem ért egyet velem. Azt állítják, hogy bizonyított a hatása, és hogy
a Svéd Nemzeti Egészségügyi Hivatal a vizsgálati helyzetet rosszul
interpretálta. Én nem fogok belemenni ebbe a vitába. Azt gondolom, hogy az a
lényeg, hogy az én munkámban ritkán látom, hogy működne, vannak viszont más
együttműködésre épülő módszerek, amik igen. Ezeknek a hatása szintén
bizonyított. Azonban az, hogy egy módszer hatása bizonyított, még nem jelenti azt,
hogy minden helyzetben megfelelő is. Más tényezők is számítanak. Ezért én azt
szoktam mondani, hogy pszichológusok biztosan tudnak olyan jutalmazási
rendszert létrehozni, ami működik, de a legtöbb ilyen rendszert nem olyanok
alkotják meg, akik előtte öt évig hallgattak pszichológiát az egyetemen, és
akik utána még három évig kognitív viselkedésterápiát is tanultak. A legtöbbet
tanárok és asszisztensek alkalmazzák, akik lényegesen kevésbé képzettek, és nem
is a viselkedésterápia módszertanának területén kaptak képzést. Ami ezért azt is
jelenti, hogy ezek a jutalmazó rendszerek elég amatőrök. A felsorolt érvekkel
erre rá is világítottunk.
Ennek a blognak nem az a célja, hogy kritizálja a kognitív
viselkedésterápia módszerét, az alkalmazott viselkedés elemzést (ABA), vagy a
behaviorizmust. Csak az említett jutalmazásfajtának az alkalmazását illeti
kritikával, nehéz ugyanis kézben tartani, emellett pedig mellékhatásai is vannak.
De szeretném felhívni a figyelmet arra is, hogy a legtöbb problémára, amit
jutalmazási rendszerekkel próbálunk megoldani, vannak sokkal könnyebben
alkalmazható módszerek is. Kérem, olvassák el, amit a követelmények
felállításáról írtam, valamint mind az én, mind pedig Ross Greene könyveit,
amelyek a sajátos nevelési igényű gyermekekkel való munkáról szólnak.
Forrás: https://eng.hejlskov.se/low-arousal/on-token-economies/
Fordítás: autizmusról blog
Forrás: https://eng.hejlskov.se/low-arousal/on-token-economies/
Fordítás: autizmusról blog
Megjegyzések
Megjegyzés küldése