Ugrás a fő tartalomra

Ki tehet róla?


Az autisták fokozottabb stresszhatásnak vannak kitéve. Ezt okozhatják a körülöttük lévő világ megértésének a nehézségei éppúgy, mint a túl sok, vagy túl erős ingerek, amiknek a szenzoros túlérzékenységtől szenvedők még kiszolgáltatottabbak. És ha stressz túl nagyra nő, akkor következik be a „meltdown”, a kiborulás. Ez általában teljes kontrollvesztéssel jár (ebben is különbözik a hisztitől), része lehet a tárgyak-, más emberek-, és az önmaga elleni agresszió, a rombolás, sikítás, stb. Nagyon fontos, hogy hogyan tekintünk erre a dologra. A lényeg, hogy ezt senki sem mások bosszantására csinálja, hiszen a viselkedését ez alatt nem igazán tudja uralni. Mint ahogyan a környezetében levőknek is igen óvatosaknak kell lenniük, mert a segítő szándékuk ellenére könnyen ronthatnak a helyzeten. Az autisták maguk is szenvednek ettől az állapottól, sőt, ők szenvednek igazán. (A meltdownról bővebben ezt az írást ajánlom.) Hozzá kell tenni, hogy nem feltétlenül csak autistáknál jelentkezhet ez a fajta kiborulás. Gyakori Down-szindrómásoknál, vagy ADHD-soknál is, illetve különböző pszichiátriai betegségekben is előfordulhat.

Bo Hejlskov Elvén Svédországban élő klinikai neuropszichológus, tanácsadó. Nagy tapasztalata van a viselkedésproblémák kezelésében. Több könyve jelent meg, világszerte tart előadásokat. Sokszor hívják tanácsadásért iskolákba és bentlakásos intézetekbe. Ebben a cikkében betekintést nyerhetünk a módszerébe, és felveti azt a fontos kérdést is, hogy felelőssé tehető-e az autista személy a helytelennek számító viselkedésért? Megismerhetjük az általa használt „szerszámosláda” metafora lényegét is.

Bo Hejlskov Elvén:

Eszközök autista emberek támogatásához

A cégünk szerszámai: kezelés, értékelés, változtatás
Nemrég beszélgettem egy autista diákokat oktató iskola személyzetével. Egy közöttük kirobbant vitában kérték a tanácsomat, mely szerint: kinek kell rendet raknia, ha egy autista diák szétdobálja a berendezést, vagy feldúlja a szobát? Megkérdeztem, hogy miben nem értenek egyet. Azt válaszolták: „A személyzet egyik fele azt mondja, hogy a diáknak kell rendet raknia. A másik fele szerint az egész nem ér meg egy újabb konfliktust.”
Megkérdeztem tőlük, hogy miért a diáknak kellene kitakarítania. Az egyikük azt mondta: „Mert ő csinálta a rendetlenséget.” Megmondtam neki, hogy nem értem, fejtse ki jobban. „A diáknak kellene rendet raknia, mert ő csinálta a rendetlenséget.”- válaszolta. Mondtam, hogy a hallásommal semmi baj nincs, csak azt nem értem, hogy milyen érv szól emellett a vélemény mellett. Így folytatta: „Neki, aki a rendetlenséget okozta, neki kell feltakarítania azt.” Ellenvetéssel éltem: „A személyzet felelőssége, hogy olyan körülményeket teremtsen, ahol az autista diákok fejlődni, gazdagodni és tanulni tudnak. Ezt önöknek nyilvánvalóan nem sikerült biztosítani. Ezért kijelenthetjük, hogy a személyzet okozta a rendetlenséget azzal, hogy nem támogatta megfelelően a diákot.” A társaság egyik tagja megszólalt: „De ha neki kell rendet raknia, akkor talán legközelebb nem akarja majd szétrombolni a szobát.” „Hoppá!” – mondtam, - „Rossz szerszámos láda.”
Szerszámok autista emberekkel való munkához
Gondozó személyzetként mi a tanítás mesterségét gyakoroljuk. Mint a mesteremberek, mi is szerszámokat használunk. Ezeket szerszámos ládákban tartjuk. Meggyőződésem szerint három fajta szerszámtípust használunk, és ezeket három különböző szerszámos ládában tartjuk. 
1.       Szükségünk van szerszámokra ahhoz, hogy kezelni tudjuk a nehéz szituációkat anélkül, hogy elfajulnának. Ebben a szerszámos ládában olyan eszközeink vannak, mint az alap izgalmi (arousal) szint alacsonyan tartása (Low Arousal Approach), aztán vannak reaktív eszközök, mint például a Studio III, de proaktívak is, mint a figyelemelterelés, a nyugodt hangszín és a konfrontáció elkerülése.
2.       Szerszámok kellenek ahhoz is, hogy kiértékeljük, hogy mi okozta a problémát. Ebben a szerszámkészletben vannak krízist kiértékelő eszközök, pszichológiai tesztek, valamint tesztek a stressz szint és a kommunikációs képességek vizsgálatára is.
3.       A változtatás szerszámai. Ebben a dobozban minden eszköz célja a személy viselkedésének a megváltoztatása. Például:
-          terápiás eszközök
-          a fizikai környezet megváltoztatása
-          kommunikációs eszközök
-          struktúrát létrehozó eszközök
-          az izgalmi (arousal) szintet alacsonyan tartó környezet megteremtése a mindennapokban
-          stressz csökkentés
-    és még nagyszámú eszköz, amiket máskor is gyakran használunk az autisták támogatásánál.

Amit a személyzet említett tagja tett, amikor azt mondta, hogy a rendrakás után az autista személy kétszer is meggondolja majd, hogy újra rombolni kezdjen-e, az volt, hogy megragadott egy szerszámot a „változtatás” dobozból. Ez természetesen rendben van, ha ez egy jó szerszám, és ha a szituáció előzetesen jól lett kezelve és ki lett értékelve.
A probléma az, hogy a kezelés fázisának a közepén tette ezt. A diákot rendrakásra kérni rossz kezelési mód. Ez a szituáció újbóli visszatértét okozhatja. Azon a téves feltevésen alapul, hogy egy szobát könnyebb szétdúlni, mint rendbe tenni (ezáltal a rendrakás az elrettentés eszközévé válik).
Valójában rendbe tenni a szobát sokkal könnyebb, mint szétrombolni. Akárkivel is beszéltem miután feldúlt egy szobát, mindegyikük azt mondta, hogy aznap az volt a legnehezebb dolog, amit tett. Néhányan még azt is mondták, hogy az egész évben az volt a legrosszabb szituáció, amibe kerültek. Ha az elrettentés működne, akkor senki sem rombolna egynél többször az életében.
Szóval a lehető legjobban kell kezelnünk a szituációt. Szerencsére olyan jó eszközeink vannak, mint például amikkel alacsony izgalmi (arousal) szintet érhetünk el. A kezelési fázis része, hogy rendet rakjunk és hagyjuk, hogy a személy megnyugodjon és biztonságban, elfogadó légkörben érezze magát. Utána kiértékelhetjük, hogy mi okozta a problémát. Fontos kivizsgálni a stressz forrását, valamint a személyzetnek a krízis kitörését közvetlenül megelőző viselkedését éppúgy, mint a krízis alattit. Ezután megtesszük azokat a változtatásokat, amelyek megakadályozzák, hogy a szituáció megismétlődjön.
Ez a modell nem korlátozódik az autizmus területére. Ugyanezt a sztenderd módszert használják a minőségbiztosítás területén az iparban és az egészségügyben is. Egy orvos nem kéri meg a betegét, hogy takarítson fel a műtét után, hogy ezzel vegye rá, hogy az majd ne akarjon újra beteg lenni. És az autószerelő sem kéri a tulajdonost, hogy a szerelés után rakjon rendet, mert akkor ettől ezek után óvatosabban fog vezetni. De mi elfogadjuk az amatörizmusnak ezt a szintjét az iskolában és a gondozó személyzet munkájában. Nem kellene. Társadalmunkban a minőségi ellátás biztosításának sokkal fontosabbnak kellene lennie a különleges bánásmódot igénylő személyek gondozása esetén, mint akármely más foglalkozásban.


Fordítás: autizmusról blog

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Magasfeszültség

  Andrew McDonnell klinikai szakpszichológus, a Studio3 nevű képzési központ alapítója és vezetője. Fő tevékenységük a viselkedésproblémák kezelése olyan embereknél, akik valamilyen kihívással küzdenek (autisták, értelmi sérültek, stb.). A Studio3 munkatársaival főként olyanoknak tart tehát tréningeket, akik a munkájuk során az előbb említettekkel dolgoznak (gyógypedagógusoknak, ápolóknak, stb.). McDonnell a Low Arousal Approach (alacsony feszültségszint módszer) – a továbbiakban LAA - megalkotója, melynek lényege, hogy a kihívásokkal küzdő egyén magas feszültség- és stresszintjét segítsék alacsonyan tartani, vagy ha az már kritikus szintet ért el, tudják a helyzetet helyesen kezelni. Ehhez a legkülönfélébb technikákat alkalmazzák, azonban a fizikai korlátozások (lefogás, elzárás, lekötözés, stb.) minden formáját elutasítják, mivel ezek csak növelik a problémát, nem beszélve anti-humánus mivoltukról. A Studio3 képzései gyakran zajlanak lakóotthonokban, vagy iskolákban, mert á...

TEACCH

TEACCH A TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication-handicapped CHildren) program az autizmussal foglalkozó emberek között széles körben ismert. De sajnos sokszor félreismert és félreértett. A magam számára szerettem volna tisztázni a TEACCH lényegét, és ebben sokat segített ennek a blogbejegyzésnek az elkészítése. Remélhetőleg mások is találnak benne hasznos információkat. Ahhoz, hogy a TEACCH jelentőségét megértsük, érdemes kitekintést tenni, hogy honnan és miként indult. Ezért ezt a bejegyzést az autizmus történetének rövid áttekintésével kezdem. Előzmények Az autizmus kutatásának a történetében mérföldkőnek számít  Leo Kanner   1943-as  tanulmánya , amelyben tizenegy gyermek példáján keresztül mutatta be az autizmus jellegzetességeit. A bemutatott - és a hozzájuk hasonló - gyerekek ebben az időben leggyakrabban a „gyermekkori skizofrénia”diagnózist kapták, mivel sok hasonlóság mutatkozott az ők és a felnőtt skizofrének ...