Ugrás a fő tartalomra

Hogyan funkcionál?

„Az autizmus nem rendszerhiba, hanem egy másik operációs rendszer.” – mondja az ismert mondás. Mivel az autisták idegrendszeri működése nagyon sokban különbözhet a neurotipikusokétól, ezért amikor a képességeiket vizsgálják, az nem történhet az átlagosan fejlődő gyerekeknek készült tesztekkel. Sok helyen azonban, még mindig nem azokat a vizsgálati módszereket használják, amelyeket direkt autisták számára fejlesztettek ki. A tanulási képességek vizsgálatánál ez torz és fals eredményeket hozhat. Mivel nagyon sok autistánál például problémát jelent az együttműködés, vagy a figyelem fenntartása, ezért gyakran olyan feladatokat sem végeznek el, amelyeket amúgy az értelmi képességeik alapján, vagy más helyzetben könnyen megoldanának. Viszont a szükséges fejlesztések megállapításánál, vagy az oktatási intézmény kijelölésénél egyáltalán nem mindegy, hogy mit ír a szakértői bizottság „a papírra”. Az alábbi írás szerzője, a halmozottan sérült Amy Sequenzia érdekvédőként többek között azért is küzd, hogy ez megváltozzon. És felhívja a figyelmet arra is, hogy az autisták „rangsorolása” mennyire alaptalan és káros.



Amy Sequenzia

Autisták rangsorolnak autistákat

Egyike vagyok azoknak az autistáknak, akikre kimondták: reménytelen. Orvosok és „szakértők” voltak meggyőződve arról, hogy soha az életben nem leszek képes fejlődni, és hogy a szüleim jobban tennék, ha megszabadulnának tőlem. A „szakértők” szerint túl alacsonyan funkcionáló voltam a tanuláshoz.
Persze tévedtek. Itt vagyok önálló gondolatokkal és egészen önálló élettel. Magamtól megtanultam olvasni, és író lettem. De még mindig nem-beszélő vagyok, valamint a külsőmön is eléggé látszik, hogy fogyatékos vagyok. A legtöbb ember számára egyszerűnek tűnő dolgokban is elég sok segítségre szorulok. Talán ezért ragadt rám az „alacsonyan funkcionáló” címke. Sok hozzám hasonló autistával történik meg ugyanez.
Ez az osztályozás tökéletlen és olyan paramétereken alapul, amelyeket nem-autisták készítettek nem-autisták alapján, figyelmen kívül hagyva az autisták neurológiai különbözőségeit.
Ugyanez igaz, amikor magasan funkcionálónak bélyegeznek néhány autistát csak azért, mert külsőre úgy néznek ki, mint azok, akiket „normálisnak” szoktak nevezni, és mivel jobban el is tudják játszani a nem-autistát. Ezzel csapda helyzetbe kerülnek, mert mind az autistákra jellemző megnyilvánulásaik miatt, mind pedig minden olyan plusz igényük miatt, amiben segítségre szorulnának, a külvilág gyanakvásával és lenézésével találkoznak. Megtanulnak kételkedni magukban, és azt mondják nekik, hogy szedjék össze magukat.
A legtöbb autista, akit ismerek, nem szereti a címkéket. Tudják, hogy ezek teljesen értelmetlenek és hiábavalóak. A „funkcionáló” címkék a szükséges támogatás meghatározásának az útjába állnak, és előítéletességet hoznak létre a képességekkel kapcsolatban is. Nem beszélve arról, hogy emiatt a megértés és az együttérzés szándéka is kevesebb az irányunkban.
Még mindig meg kell küzdenünk ezzel. Nem beszélőként egy társalgásban nehéz reagálnunk ennek a beszédmódnak a használatára, különösen, ha a beszélgetésben neurotipikusok is részt vesznek. Mire legépelünk valamit, a beszélgetőtársak már régen másról beszélnek.
Ugyancsak eléggé lenéző tud lenni, amikor a kinézetünk és a viselkedésünk miatt a véleményünket nem tarják odafigyelésre méltónak.
Néhány ember azonban meghallgat minket és változtat a szóhasználatán. Ismerek neurotipikusokat, akik tényleg megteszik. De a többségük valójában nem figyel oda ránk, és továbbra is használják a címkéket, amelyekkel „nem olyan rossznak”, „rossznak”, „szörnyűnek” és „sajnálatraméltónak” értékelnek minket.
Elég fárasztó tud lenni megtanítani a neurotipikusoknak, hogy mit jelent ez a címkézés, de látok fejlődést. Néhányuk megérti az érveinket és nagyon támogatóak.
Sokkal súlyosabb problémának látom, amikor maguk az autisták használják ezeket a besorolásokat önmagukra, legtöbbször akkor, amikor egy autista „magasan funkcionálónak” nevezi magát.
Azt hiszem, hogy megértem, hogy egy kisgyerekes szülőnek miért fontos, hogy a „magasan funkcionáló” címkét használja. Ezzel akarják biztatni magukat, hogy a gyerekük meg tud „küzdeni” bizonyos „problémákkal”. Vagy talán a gyerek nem tapasztalt meg még olyan helyzeteket, amelyek a mindennapi életben nagyobb kihívást jelentenek neki. A szülők nem akarják, hogy a gyerekük „annyira fogyatékosnak” tűnjön. Bárcsak ezek a szülők jobban megértenék az autizmust.
De az a néhány ember, akik hozzám hasonló problémákkal küzdenek, és a különbség köztünk valószínűleg csak abban van, hogy ők a neurotipikusoktól más fajta segítséget igényelnek, miért beszél úgy magáról, mintha ő „felsőbbrendű autista” lenne?
Sok ilyen autistával találkoztam. Gyakran mutatkoznak be „magasan funkcionálóként”. Olvastam egy interjút Temple Grandinnal is, a leghíresebb autistával, aki a „magasan funkcionáló” bélyeget viseli, és ebben úgy tűnt, hogy nagyon kevéssé gondol a hozzám hasonlókra. Az interjúban felvetette, hogy hogyan segíthetnénk a „magasan funkcionáló” autisták beilleszkedését és az esélyteremtést. Mi van a többségünkkel, azokkal, akik nem illenek bele az általa támogatottak kategóriájába?
Dr. Grandin élete ismert, megfilmesítették, és sokakat „inspirált”. Ismerjük a nehézségeit, és azt, hogy hogyan küzdötte le őket. Fantasztikus nő, és jelentős eredményeket ért el a szakmájában.
De ő is privilegizált helyzetben volt. Nagyon sokan támogatták, és úgy hiszem, hogy a pénz sem jelentett komoly problémát a családjában. Ezek biztosan nagyban segítették őt, és így arra tudta fordítani az energiáját, hogy fejlessze a képességeit. Meg tudta alkotni a „szorító-gépet”, amivel csökkentette a szorongását, és így tudott az egyetemi tanulmányaira fókuszálni.
Elképzelem, hogy mi lett volna, ha nem támogatják, hogy elkészíthesse a „gépet”. Ma akkor is ugyanilyen sikeres lenne?
Ugyanez a helyzet a többi autistával, akik „magasan funkcionálónak” nevezik magukat. Akkor is jobbnak éreznék magukat nálunk, ha nem kapják meg azokat a támogatásokat, amelyek lehetővé tették a sikereiket?
Tudom, hogy sok különbség van közöttünk. Tudom, hogy bizonyos dolgokra sosem leszek képes. De azt is tudom, hogy nem egy alacsonyabb rendű csoport tagja vagyok csak azért, mert jól láthatóan fogyatékos vagyok, és mert több alkalmazkodást és segítséget igénylek az emberek részéről.
Amikor az én közösségemben az emberek a funkcionáló címkéket használják, akkor úgy tűnik, mintha felsőbbrendűnek akarnák érezni magukat azáltal, hogy megkülönböztetik magukat tőlünk, azoktól, akiknek nyilvánvalóan komolyabb szükségleteik vannak. Még rosszabb, hogy ez által csatlakoznak az autistákat osztályozó neurotipikusokhoz. Bizonyos formában a követőikké válnak.
Autista vagyok, és az autizmussal akarok foglalkozni, mindegy, hogy a neurotipikusok milyennek értékelnek.
„Ha az alapján ítélsz meg egy halat, hogy tud-e fára mászni…”
Talán mi is halak vagyunk, akikkel a saját környezetükben kell találkoznod, ahol meg van az a támogatás, amire szükségünk van a sikerek eléréséhez, és ahol megláthatod az értékeinket.

Fordítás: autizmusról blog

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Magasfeszültség

  Andrew McDonnell klinikai szakpszichológus, a Studio3 nevű képzési központ alapítója és vezetője. Fő tevékenységük a viselkedésproblémák kezelése olyan embereknél, akik valamilyen kihívással küzdenek (autisták, értelmi sérültek, stb.). A Studio3 munkatársaival főként olyanoknak tart tehát tréningeket, akik a munkájuk során az előbb említettekkel dolgoznak (gyógypedagógusoknak, ápolóknak, stb.). McDonnell a Low Arousal Approach (alacsony feszültségszint módszer) – a továbbiakban LAA - megalkotója, melynek lényege, hogy a kihívásokkal küzdő egyén magas feszültség- és stresszintjét segítsék alacsonyan tartani, vagy ha az már kritikus szintet ért el, tudják a helyzetet helyesen kezelni. Ehhez a legkülönfélébb technikákat alkalmazzák, azonban a fizikai korlátozások (lefogás, elzárás, lekötözés, stb.) minden formáját elutasítják, mivel ezek csak növelik a problémát, nem beszélve anti-humánus mivoltukról. A Studio3 képzései gyakran zajlanak lakóotthonokban, vagy iskolákban, mert á...

Ki tehet róla?

Az autisták fokozottabb stresszhatásnak vannak kitéve. Ezt okozhatják a körülöttük lévő világ megértésének a nehézségei éppúgy, mint a túl sok, vagy túl erős ingerek, amiknek a szenzoros túlérzékenységtől szenvedők még kiszolgáltatottabbak. És ha stressz túl nagyra nő, akkor következik be a „meltdown”, a kiborulás. Ez általában teljes kontrollvesztéssel jár (ebben is különbözik a hisztitől), része lehet a tárgyak-, más emberek-, és az önmaga elleni agresszió, a rombolás, sikítás, stb. Nagyon fontos, hogy hogyan tekintünk erre a dologra. A lényeg, hogy ezt senki sem mások bosszantására csinálja, hiszen a viselkedését ez alatt nem igazán tudja uralni. Mint ahogyan a környezetében levőknek is igen óvatosaknak kell lenniük, mert a segítő szándékuk ellenére könnyen ronthatnak a helyzeten. Az autisták maguk is szenvednek ettől az állapottól, sőt, ők szenvednek igazán. (A meltdownról bővebben ezt az írást ajánlom.) Hozzá kell tenni, hogy nem feltétlenül csak autistáknál jelentkezhet ez...

TEACCH

TEACCH A TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication-handicapped CHildren) program az autizmussal foglalkozó emberek között széles körben ismert. De sajnos sokszor félreismert és félreértett. A magam számára szerettem volna tisztázni a TEACCH lényegét, és ebben sokat segített ennek a blogbejegyzésnek az elkészítése. Remélhetőleg mások is találnak benne hasznos információkat. Ahhoz, hogy a TEACCH jelentőségét megértsük, érdemes kitekintést tenni, hogy honnan és miként indult. Ezért ezt a bejegyzést az autizmus történetének rövid áttekintésével kezdem. Előzmények Az autizmus kutatásának a történetében mérföldkőnek számít  Leo Kanner   1943-as  tanulmánya , amelyben tizenegy gyermek példáján keresztül mutatta be az autizmus jellegzetességeit. A bemutatott - és a hozzájuk hasonló - gyerekek ebben az időben leggyakrabban a „gyermekkori skizofrénia”diagnózist kapták, mivel sok hasonlóság mutatkozott az ők és a felnőtt skizofrének ...